Ponad 90 proc. wniosków zweryfikowanych pozytywnie
Trwa weryfikacja wniosków dotyczących wypłaty rekompensat za utracone prawo do bezpłatnego węgla, składanych w Spółce Restrukturyzacji Kopalń. Dotychczas sprawdzono 182 tys. wniosków z czego 165 tysięcy zostało zweryfikowanych pozytywnie – jako zgodnych z kryteriami przyjętymi w ustawie z października ubiegłego roku. Większość uprawnionych otrzymała już należne im pieniądze.
Obecnie pozostał najtrudniejszy etap w procesie sprawdzania – badanie wniosków, które wymagają dodatkowego sprawdzenia, lub uzupełnień.
– Występują o te rekompensaty osoby nieuprawnione, gdyż nie objęte ustawą – wyliczają problemy pracownicy z trzech punktów obsługi klienta SRK mieszczących się w Woli i dwa w Zabrzu (informacje adresowe – poniżej).
W tej grupie znajdują się przede wszystkim wdowy lub sieroty po pracownikach, lub emerytach oraz osoby, które przeszły na emerytury od 2015 roku, czyli w czasie gdy część spółek zlikwidowała, lub zawiesiła wydawanie emerytom deputatów węglowych. Także osoby otrzymujące równowartość deputatu wraz z emeryturami, lub rentami.
Zgłaszają się niekiedy ludzie zatrudnieni w przedsiębiorstwach innych niż przewiduje ustawa. Ponadto w części dokumentów brakowało załączników do wniosków.
Błędnie podane na wnioskach bywają numery kont. W takich wypadkach przelewy wracają do nadawcy.
Jeśli wypełniając wniosek osoba starająca się o rekompensatę nie podała numeru telefonu kontaktowego, albo pomyliła się wpisując go, pracownicy spółki listownie wysyłają prośby o uzupełnienie dokumentów. W niektórych wypadkach nawet jeżdżą do tych osób.
Wszelkie niezgodności, konieczności uzupełnień przedłużają jednak czas załatwiania spraw. Dlatego dobrze, by jeśli ktoś zorientuje się że mógł popełnić błąd, lub nie dostarczył załączników, sam dosłał skorygowaną, uzupełnioną informację.
– Do każdej sprawy musimy podchodzić bardzo starannie – mówi prezes SRK SA, Tomasz Cudny – Nie ma dowolności, lub uznaniowości w jej załatwieniu. Wniosek musi być zgodny z warunkami, jakie określiła ustawa. Chodzi przecież o wypłatę pieniędzy ze środków budżetowych, należących do Skarbu Państwa, a więc do nas wszystkich.
Adresy punktów obsługi klienta:
nr tel.: 32 71 70 661
nr tel.: 32 71 70 655
nr tel.: 32 71 70 665
Zabrze – ul. Lompy 11
nr tel.: 32 71 70 125
nr tel.: 32 71 70 138
Archiwum – ul. Sikorskiego 4
Zabrze
nr tel.: 32 71 61 106
nr tel.: 32 71 61 102
nr tel.: 32 71 70 590
nr tel.: 32 71 70 529